Sunday, October 19, 2014

SEJARAH PULAU SIPADAN

SEJARAH PULAU SIPADAN





Latar Belakang dan Sejarah Pulau Sipadan terletak lebih kurang 35 kilometer di selatan Semporna, iaitu bahagian tengara negeri Sabah.  Pulau ini telah diwartakan sebagai tempat perlindungan kehidupan liar pada tahun 1933. Sejak penghujung 1970-an, pulau ini menarik perhatian penyelam-penyelam rekreasi dari seluruh dunia. Kedudukan geografinya yang terletak dalam kawasan biodiversiti marin yang paling kaya di dunia menjadikan pulau ini popular dengan keunikan dan keindahannya. Tiada tempat lain di dunia yang menawarkan diversiti seperti ini, dan para penyelidiik dari seluruh dunia kerap menemukan spesies-spesies baru apabila menjelajah kawasan baru di pulau ini.Pulau Sipadan pernah dituntut oleh dua negara ASEAN, iaitu Malaysia dan Indonesia. Isu tuntutan ini telah dibawa ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang telah menyerahkan pulau Sipadan bersama pulau Ligitan kepada Malaysia pada akhir tahun 2002, berdasarkan "Penguasaan Berkesan" (effective occupation), yang ditunjukkan oleh Britain, iaitu bekas penjajah Malaysia sebelum ini.


Biasa dijumpai di perairan sekitar Sipadan: penyu hijau dan penyu sisik (yang mate dan bersarang di sana), sekolah besar barakuda dalam pembentukan puting beliung seperti juga sekolah besar selar besar-mata, dan Bumphead kakatua. Spesies pelagik seperti ikan pari, pari helang, jerung hammerhead bergigi dan jerung paus juga melawat Sipadan. 
Sebuah makam penyu terletak di bawah ruangan pulau, dibentuk oleh gua batu kapur air dengan labirin terowong dan dewan yang mengandungi banyak tinggalan rangka penyu yang menjadi hilang dan tenggelam sebelum mencari permukaan

Pulau ini telah diisytiharkan sebagai kawasan perlindungan burung pada tahun 1933 oleh Kerajaan kolonial Borneo Utara dan diwartakan semula pada tahun 1963 oleh Kerajaan Malaysia. 

Dalam filem Borneo beliau: Roh dari Penyu Laut (1989) Jacques Cousteau berkata, "Saya telah melihat tempat-tempat lain seperti Sipadan, 45 tahun yang lalu, tetapi sekarang tidak ada lagi Sekarang kita telah menemukan sepotong tersentuh seni.."




No comments:

Post a Comment